$settings->get('email')]) ?>
Biolaakso

Opetustyössä tarvitaan yhä laaja-alaisempaa osaamista

Blogi nro 8/2022

Minulla on ollut ilo palata Centrialle kemian opettajaksi 10 vuoden projektitöiden jälkeen. Noina lähes kymmenenä vuotena yliopistokeskuksella olen saanut paljon lisäosaamista, jota voin nyt opetustyössäni hyödyntää; tietoja, taitoja, kontakteja ja olen pystynyt laajentamaan näkemystä koko kemian sektorista niin Keski-Pohjanmaalla kuin kansainvälisesti. Toki kymmenessä vuodessa koulutuskenttäkin on muuttunut, eikä pelkästään koronana takia, se on lähinnä kiihdyttänyt opetuksen suuntautumista joustavampaan ja entistä yksilöllisempään suuntaan. Opetustyössä(kin) tarvitaan siis entistä laaja-alaisempaa osaamista.

Joustavuutta opintoihin tuo Centriallakin käyttöön otettava Hyflex -opetusmalli, jota kehitetään yhdessä alueen koulutusorganisaatioiden kesken Anna Pulkkisen vetämässä MOOTTORI -hankkeessa. Hyflex tulee sanoista Hybrid Flexible ja tarkoittaa että opiskelija voi valita osallistuuko lähiopetukseen kampuksella tai samanaikaisesti verkon välityksellä vai opiskeleeko hän samat asiat itsenäisesti verkossa. Opettajalta tämä vaatii entistä tarkempaa suunnittelua, jotta erimuotoiset toteutukset ovat mahdollisia. Mallia sovelletaan kurssikohtaisesti niihin kursseihin, joihin malli soveltuu. Esimerkiksi kemian laboratorioharjoitustyöt tullaan jatkossakin tekemään laboratoriossa fyysisesti, ei etänä. Jään innolla odottelemaan MOOTTORI-hankkeen tuloksia ja kokemuksia mallin käyttöönotosta!

Nyt koulutuksen ja eritoten opettajan näkökulmasta olen saanut nauttia edelleen Biolaakson palveluista. Olen pystynyt hyödyntämään sekä Biolaakson projektipankin ja uutiskirjeen tietoja että Kokkola Material Weekiä (KMW) kurssieni toteutuksissa. Kokkola Material Week on erinomainen tilaisuus tutustuttaa opiskelijat eri alojen viimeisimpiin tutkimustuloksiin ja eri toimijoihin ja tuohan se tuntien sisältöihin vaihtelua. Opettajan näkökulmasta on ollut hienoa, että KMW:n ohjelmiin opiskelijat ovat voineet osallistua sekä paikan päällä että verkossa. Esimerkiksi monimuoto-opiskelijoilla ei välttämättä ole mahdollisuutta tulla paikan päälle, mutta verkon välityksellä hekin voivat osallistua. Samoin olen ollut iloinen, että ohjelmaa on voinut tarjota myös kansainvälisille opiskelijoille, sillä englanninkielistä ohjelmaa on ollut hyvin tarjolla.

Biolaakson projektipankista on myös ollut iso hyöty. Sen pohjalta opiskelijoille on ollut helppoa esitellä Keski-Pohjanmaalla olevien hankkeiden sekä hanketoimijoiden laajuutta ja monipuolisuutta. Saattaahan useampikin tämänhetkinen opiskelija työllistyä tulevaisuudessa johonkin hankkeeseen. Tämä vinkkinä myös hanketoimijoille, Centrialla on paljon niin suomenkielisissä kuin kansainvälisissä koulutusohjelmissa opiskelijoita, jotka voisivat vaikka opinnäytetyönään toteuttaa jonkin osion hankkeessa!

Tiina Aittola
Kemian opettaja, Centria-ammattikorkeakoulu